"Deep red" (PROFONDO ROSSO) oraz "PHENOMENA".
DARIO ARGENTO- master of GIALLO (ITALIAN SLASHER).
FREUDSTEIN
Freudstein to wystepowala w 'The House By The Cemetery' Lucio Fulci(kolejnego swietnego wloskiego rezysera), tak nawiasem mowic. :) Pozdrawiam fanow wloskich horrorow :>
1. Głęboka czerwień
2. Suspiria
3. Bezsenność
4. Opera
5. Tenebre
6. Trauma
Tylko tyle widziałem, ale wystarczyło by zaskarbił sobie mój szacunek.
Pzdr.
1 Profondo rosso. 2 Suspiria. 3. ex aequo: Sleepless i Phenomena. 5 Bird with the Crystal Plumage. 6. Tenebrae. Daleko w tyle: Inferno, Opera, Syndrom Stendhala
1.Profondo Rosso
2.Suspiria
DOpiero poznaje filmy Argento. Narazie do zobaczenia jeszcze mam: Traume, Inferno, Kot o 9 ogonach
Z tych co widziałem:
1. Suspiria
2. Deep Red
3. Inferno (moim zdaniem mocno niedoceniony)
4. Syndrom Stendhala
5. Tenebre
6. Bezsenność
7. Trauma
8. Phenomena
Moje ulubione to:
1. "Profondo Rosso"
2. "Ptak o kryształowym upierzeniu"
3. "Kot o dziewięciu ogonach"
4. "Phenomena"
5. "Suspiria"
6. "Sleepless"
A najsłabszy film,z tych które oglądałem to "Tenebre".Gigantycznie mnie ten
film rozczarował.Nie oglądałem jeszcze najnowszych dzieł Argento oraz "Inferno" i "Syndromu Stendhala".Słyszałem różne opinie o tych filmach i dlatego na razie zwlekam z ich oglądaniem.
Widziałam już większość, nie widziałam "Matki łez" (opinie i trailer mnie zniechęcają póki co), tych czterech produkcji telewizyjnych - La Bambola, il Vicino di casa, il Tram, Testimone oculare (ale mam nadzieję, że wkrótce je obejrzę tak samo jak epizod Argento z "Due Occhi Diabolici) no i "Upiora w operze", bo jakoś nie lubię tej historii.
Tak więc moja lista The Best of Argento wygląda na razie tak:
1. Głęboka czerwień
2. Ptak o kryształowym upierzeniu
3. ex aequo: Suspiria, Inferno (jak już ktoś tu zauważył, film niedoceniony)
4. ex aequo: Phenomena (rewelacyjny muzyczny motyw przewodni i fajny pomysł z muchą-detektywem :) i Opera (klimat, kruki i Verdi pozwalają przymknąć oko na irracjonalne zachowanie głównej bohaterki)
5. ex aequo: Kot o dziewięciu ogonach, Cztery muchy na szarym aksamicie
6. Tenebrae
7. ex aequo: Bezsenność (wierszyk o farmerze super, klimat też, ale zbyt łatwo odgadnąć tożsamość zabójcy) Trauma (miałam sporo zastrzeżeń, ale w filmie nadal znać rękę mistrza).
8. ex aequo: Syndrom Stendhala (rewelacyjny początek w galerii Uffizi, a potem już coraz gorzej, tylko zakończenie nobilituje całość), Il Cartaio (niby wciąga ale za mało tu Argento w Argento)
9. Czy lubisz Hitchcocka? (bardziej hołd złożony mistrzowi suspensu niż samodzielne dzieło, ale fajny początek z kogutem)
Nie trawię "Jenifer" z serii Masters of horror. Uważam ten filmik za jedną wielką pomyłkę Argento.
A "Pelts"? :) Też jedna wielka pomyłka? :)
Co do listy generalnie się zgadzam (nie wszystko widziałem), tylko "Operę" dąłbym nieco wyżej: za klimat i znakomite zdjęcia. Muzykę wyjątkowo Argento skaszanił- więcej byłoby Simonettiego/Goblinów albo klasyki, mniej (najlepiej wcale, bo nie pasowały klimatem) metalowych piosenek, a byłoby dobrze.
1. Głęboka czerwień
2. Ciemności
3. Ptak o kryształowym upierzeniu
4. Uraz
5. Phenomena
6. Odgłosy
7. Inferno
8. Matka łez
1. SUSPIRIA (8/10) - Klimat! Muzyka! Te kolory! Groza!
(minusy: parę detali, zakończenie)
2. TENEBRE (8/10) - Klimat! Napięcie! Majstersztyk!
(minusy: trochę przekombinowany)
3. PROFONDO ROSSO (7/10) - Klimat! Intryga! Muzyka!
(minusy: troszkę nudnawy)
4. PHENOMENA (7/10) - Klimat! Groza! Niesamowitość!
(minusy: nielogiczny, nierówny, momentami infantylny)
5. OPERA (6/10) - Klimat! Napięcie!
(minusy: nielogiczny, nudnawy momentami, zakończenie)
6. INFERNO (4/10) - Klimat! Zdjęcia!
(minusy: nudny, nie wciągający, mało zajmujący)
1. "Deep red"- ze względu na świetne zdjęcia i muzykę, klimat, sceny śmierci oraz intrygę. 9/10
2. "Suspiria"- to samo co wyżej, tylko zakończenie gorsze. 9/10
3. "Pelts"- jeden z najlepszych odcinków serii "Masters of Horror", jak dla mnie. 9/10
4. "Two Evil Eyes": epizod "The Black Cat". 8/10( zresztą epizod w reżyserii Romera też b. dobry)
5. "Bird with the Crystal Plumage"- intryga, klimat. 8/10
6. "Tenebre"- to co wyżej, tylko trochę gorzej. 7/10
Inne: "Opera", "Phenomena" i "Inferno" były moim zdaniem takie sobie(6/10), "Do You Like Hitchkock" było według mnie denne( 3/10), a do innych dopiero się będę zabierał. A, i jeszcze jeden odcinek z serii "Masters of Horror"- a mianowicie całkiem niezły "Jennifer"( 7/10).
Z tego co widziałem do tej pory:
1. Profondo rosso (mocno pokręcony ale na koniec wszystkie elementy ładnie "wskakują", świetna muzyka, sporo juchy :))
2. Opera (interesujące połączenie giallo i muzyki operowej, przemyślane postacie, świetna jak zawsze praca kamery i ciekawe ujęcia)
3. Suspiria (mistrzostwo formy- bajeczna kolorystyka i praca kamery, muzyka, atmosfera całości; niestety końcówka urwana i nielogiczna)
4. Tenebre (świetny motyw muzyczny, krwawe zakończenie, wciąga)
5. Inferno (właściwie powtórka z Suspirii, lepiej przemyślana choć mniej sugestywna)
6. The Black Cat (elementy stylu Argento wprawdzie widoczne ale film raczej przeciętny; lubię Keitela więc plus za niego :p)
W planach mam jeszcze "trylogię zwierzęcą" oraz Phenomenę.
Pozdrawiam miłośników Dario Argento.
Ponieważ w większości postów są wg. mnie najlepsze pozycje, pozwolę sobie do tego dodać dwa około 60 minutowe filmy Argento z serii "Mistrzowie Horroru"
Sezon 1 / odcinek 4 - "Jenifer"
Sezon 2 / odcinek 6 - "Pelts"
Swoją drogą, warto się tą serią zainteresować. Są w niej także 2 odcinki w reżyserii Johna Carpenter..
1. "DEEP RED"
2. "SUSPIRIA" (wizualnie nieziemski i lepszy niz "Deep Red", ale niektore rozwiazania fabularne nie do przyjecia)
3. "PTAK O KRYSZTALOWYM UPIERZENIU" (swietny debiut rezyserski)
4. "TEBEBRAE" i "PHENOMENA" ex aequo
Nie podszedl mi "Inferno", przez wielu uznawany za jeden z lepszych filmow Argento, a juz kompletnie niecierpie "Matki lez" (zasluzona kleska komercyjno-artystyczna). Jestem fanem wczesnej tworczosci Dario, nie widzialem wszystkich z dalszych jego filmow. "Opere" i "Traume" stawiam sobie za nastepne cele.
1 - Suspiria - 9 (kolory i muzyka Goblinów)
2 - Phenomena - 8 (muzyka!!!)
3 - Ptak o kryształowym upierzeniu - 7
4 - Inferno - 7
5 - Opera - 7
6 - Tenebrae - 6
7 - Kot o dziewięciu ogonach - 6
8 - Profondo Rosso - 6
9 - Czy lubisz Hitchcocka? - 6
10 - The Black Cat - 6
11 - Giallo - 5
12 - Bezsenność - 5
13 - Upiór w Operze - 5
14 - Matka Łez - 4
15 - Krwawy Gracz - 4
16 - Syndrom Stendhala - 4
17 - Cztery muchy na szarym aksamicie - 3
18 - Trauma - 3
LP tytuł filmu śr. arytm. głosy
1 Ptak o kryształowym upierzeniu (1970) 7,29 14
2 Kot o dziewięciu ogonach (1971) 7,13 8
3 Głęboka czerwień (1975) 6,63 24
4 Suspiria (1977) 6,61 23
5 Ciemności (1982) 6,60 10
6 Cztery muchy na szarym aksamicie (1971) 6,60 5
7 Phenomena (1985) 6,11 9
8 Opera (1987) 6,00 6
9 Inferno (1980) 5,78 9
10 Uraz (1993) 5,60 5
11 Syndrom Stendhala (1996) 5,20 5
12 Bezsenność (2001) 5,29 7
13 Krwawy gracz (2004) 4,67 6
14 Upiór w operze (1998) 3,80 5
15 Czy lubisz Hitchcocka? (2005) 3,80 10
16 Giallo (2009) 3,73 11
17 Matka łez (2007) 3,77 13
We współpracy:
Oczy szatana (1990) 6,00 6
Seriale:
Mistrzowie horroru (2005) 4,64 11
Aktualizacja:
LP tytuł filmu śr. arytm. głosy
1 Ptak o kryształowym upierzeniu (1970) 6,95 38
2 Odgłosy (1977) 6,80 49
3 Głęboka czerwień (1975) 6,76 46
4 Ciemności (1982) 6,78 23
5 Kot o dziewięciu ogonach (1971) 6,43 21
6 Phenomena (1985) 6,00 21
7 Inferno (1980) 5,87 23
8 Opera (1987) 5,80 15
9 Cztery muchy na szarym aksamicie (1971) 5,44 9
10 Bezsenność (2001) 5,42 12
11 Syndrom Stendhala (1996) 5,14 7
12 Uraz (1993) 4,78 9
13 Czy lubisz Hitchcocka? (2005) 4,54 13
14 Krwawy gracz (2004) 4,20 10
15 Upiór w operze (1998) 4,00 9
16 Drakula 3D (2012) 3,20 10
17 Giallo: Kolekcjoner piękna (2009) 3,56 18
18 Matka łez (2007) 3,52 21
Seriale:
Mistrzowie horroru (2005) 5,47 15
Ponadto:
Oczy szatana (1990) 6,30 10
Aktualizacja:
LP tytuł filmu śr. arytm. głosy
1. Odgłosy (1977) 7,22 90
2. Głęboka czerwień (1975) 7,10 80
3. Ptak o kryształowym upierzeniu (1970) 6,94 63
4. Ciemności (1982) 6,65 46
5. Kot o dziewięciu ogonach (1971) 6,50 40
6. Fenomeny (1985) 6,35 43
7. Opera (1987) 6,15 33
8. Cztery muchy na szarym aksamicie (1971) 5,91 22
9. Inferno (1980) 5,79 43
10. Bezsenność (2001) 5,62 13
11. Syndrom Stendhala (1996) 5,27 11
12. Uraz (1993) 4,73 15
13. Krwawy gracz (2004) 4,38 13
14. Czy lubisz Hitchcocka? (2005) 4,33 15
15. Upiór w operze (1998) 4,00 12
16. Drakula 3D (2012) 3,43 14
17. Matka łez (2007) 3,55 29
18. Giallo: Kolekcjoner piękna (2009) 3,17 23
Filmy nowelowe (reżyser segmentu):
1. Oczy szatana (1990) 6,15 13
1.Ptak o kryształowym upierzeniu
2.Kot o dziewięciu ogonach
3.Suspiria
4.Inferno
5.Głęboka czerwień
Po długim namyśle zmieniam listę i wychodzi tak:
1.Głęboka Czerwień
2.Suspiria
3.Kot o Dziewięciu Ogonach
4.Inferno
5.Ptak o Kryształowym Upierzeniu
1 Głęboka czerwień 8+
2 Suspiria 8+
3 Ciemności 8
4 Opera7
5 Kot o dziewięciu ogonach 7
6 Ptak o kryształowym upierzeniu 7
7 Phenomena 6
8 Cztery muchy na szarym aksamicie 6
9 Bezsenność 6
10 Matka łez 5
11 Giallo 5
1. Profondo Rosso- uwielbiam do niego wracać i zawsze na nowo się nim zachwycam ;)
2. Suspiria- ah te kolory i ujęcia.
3. Ptak o kryształowym upierzeniu- kapitalny debiut
1. Głęboka czerwień & Ptak o kryształowym upierzeniu
2. Suspiria
3. Phenomena
4. Kot o dziewięciu ogonach
5. Cztery muchy na szarym aksamicie
6. Syndrom Stendhala
7. Ciemności
8. Opera & Inferno
1. Deep Red
2. Phenomena
3. Suspiria
4. Ptak o Kryształowym Upierzeniu
5. Cztery Muchy na Szarym Aksamicie
6. Tenebre
7. Kot o Dziewięciu Ogonach
8. Opera
Najlepsze jak dla mnie zdecydowanie Deep Red, Suspiria i Teenebre. Pomimo negatywnych recenzji i podzielonych zdań bardzo wysoko stawiam i Inferno.
Wychodzi na to, że "Profondo Rosso" i "Suspiria" prowadzą... i słusznie:)
Następnie "Ptak o kryształowym upierzeniu", "Tenebre" i "Phenomena".. też dobrze:)
Szkoda że "Inferno" tak nisko ocenione.. a "Kot..." tak trochę za wysoko :)